20 februari 2016

We dansen de 'samba'......

20 februari 2016.

Niet op zoek naar iets speciaals ging ik vandaag rondsnuffelen bij de Dorcas winkel.
Tussen allerlei rieten schalen zag ik dit liggen....



Het bleken 2 Sambaballen te zijn, gemaakt van een soort zaaddoos en versierd met inkervingen,
voor € 0,45 per stuk.
Thuisgekomen ging ik op internet zoeken welke plant zulke grote
zaaddozen zou hebben.... Want zonder de steel mee te rekenen zijn ze respectievelijk
20 en 26 cm lang.
Maar onder zaaddozen, zaden, uitheemse zaden vond ik niets
waarmee ik ze kon vergelijken.

Nadat ik ging zoeken op 'sambaballen' zag ik al kleine(re) meer ronde exemplaren met soortgelijke
 aangebrachte 'tekeningen'. En ja, uiteindelijk vond ik de plant waar de zaden hun oorsprong vonden....


De cupuazú  (Theobroma grandiflorum)
is een plant uit de kaasjeskruidfamilie (Malvaceae).

Lastige naam om te onthouden   :)

De vruchten zijn breed-elliptisch, tot 35 x 15 cm groot en tot 1,5 kilo zwaar.
De schil is hard, houtig, tot 1 cm dik en bedekt met pluizig, viltachtig roodbruin.
In de enige vruchtkamer liggen tot vijfentwintig lichtbruine, 
eivormige, harde, tot 3 x 2,3 cm grote zaden.
Ze komt van nature voor in het Amazonebekken in Brazilië en Peru.
Op kleine schaal wordt de soort gekweekt in Colombia, Costa Rica, Ecuador en Venezuela.

Een lange reis dus voor ze bij mij in huis belandden....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten